BLOG & INFO

ブログ

Vol.4 多重露光撮影でよくある失敗とは【Part2】「メリハリがない」を解決する

#multiple exposure#フィルムカメラ#フィルム写真#多重露光#撮影方法

<English is following Japanese>

多重露光でメリハリをつける方法

多重露光を撮影して現像をしたとき、「失敗したなぁ」と感じることは珍しくありません。私自身、10年近く多重露光を撮影してきましたが、今でも満足のいかない結果になることがあります。今回のブログは、そんな多重露光の「失敗」を感じる理由の一つ、「メリハリがない」という現象について、具体的な解説とその解決策をご紹介します。

メリハリがない多重露光とは?

まず、”メリハリがない”とはどんな状態を指すのでしょうか?上の写真をご覧ください。全体的に明るくなりすぎて、何が重なっているのかがはっきりと分からない、ぼやけた印象を与えています。もちろん、このような写真を気に入る人もいるかもしれませんし、それはそれで正解です。しかし、今回は「メリハリがない」という観点での失敗例として、参考にしていただければと思います。

この写真は、下の明るい2つの風景を重ねた結果です。どちらも全体的に日光がよく当たる明るい被写体を選んだため、重なった部分に強弱が生まれず、平坦な印象を与えています。逆に、日光が当たらない暗い被写体同士を重ねた場合も、同様に強弱が現れず、のっぺりとした写真になりがちです。

メリハリを出すための撮影方法

では、どうすれば「メリハリのない」多重露光を避けられるのでしょうか?ポイントは、それぞれの構図に明るい部分と暗い部分をバランスよく配置することです。下の写真をご覧ください。この写真は、トンネル内部から出口を見た風景と、橋の上から川を見下ろした風景を重ねたものです。

トンネルの日光の当たらない暗い部分には川の色がはっきりと映り、逆に日光がよく当たるトンネルの明るい出口部分では川がほとんど見えません。この効果は、多重露光が「明るい部分が前に、暗い部分が背景に回る」という性質を活かしたものです。このように、明るい部分と暗い部分を意識して配置することで、被写体に強弱が生まれ、メリハリのある写真が完成します。この多重露光の性質についてはこちらのブログをご覧ください。

実践のポイントとまとめ

このように、明暗のバランスを考慮して構図を作ることで、平坦な印象の多重露光を改善できます。最後にもう一つサンプル写真を見てみてください。各被写体の明るい部分と暗い部分を組み合わせることで、より魅力的な写真が仕上がるはずです。

次回は、この明暗のポイントに加え、被写体の「色」にも注目して解説していきます。どうぞお楽しみに!

Common Mistakes in Multiple Exposure Photography【Part2】

How to Add Contrast to Your Multiple Exposure Photography

It’s common to feel like you’ve failed when you see the developed results of a multiple exposure shot. Even after nearly 10 years of shooting multiple exposures, I still experience moments where I feel unsatisfied with the outcome. In this blog post, I’ll explain one common reason why we might feel a multiple exposure image has “failed”—lack of contrast—and offer solutions to address this issue.

What Does a Lack of Contrast Look Like?

First, let’s define what we mean by “lack of contrast.” Take a look at the photo above. The entire image appears too bright, with a hazy, unclear appearance that makes it hard to tell what’s been overlaid. While some people may appreciate this style—and that’s perfectly valid!—this serves as an example of a photo that lacks contrast.

This photo is the result of layering the two bright landscapes below. Since both subjects were brightly lit by sunlight overall, there is no contrast in the overlapping areas, giving the image a flat impression. Conversely, when overlapping dark subjects that are not exposed to sunlight, there is similarly a lack of contrast, which tends to result in a dull, featureless photo.

How to Add Contrast to Your Shots

So, how do you avoid this “lack of contrast” in multiple exposures? The key is to include both bright and dark areas within your compositions. Take a look at the photos below. This image combines a view from inside a tunnel looking out and a shot from a bridge looking down at a river.

In the dark section of the tunnel where sunlight doesn’t reach, the color of the river is clearly visible. On the other hand, in the bright exit of the tunnel, which is well-lit by sunlight, the river is barely visible. This happens because, in multiple exposure photography, bright areas tend to come forward, while dark areas recede into the background. By placing both light and dark areas in your compositions, you can create images with more contrast and depth.For more information on the nature of this multiple exposure, please see this blog.

Practical Tips for Adding Contrast

By carefully considering the balance of light and dark in your scenes, you can transform a flat multiple exposure into a more dynamic and engaging image. Take a moment to review the sample photos provided, and try applying these tips to your own photography.

In the next post, we’ll dive deeper into how color plays a role in creating compelling multiple exposure images. Stay tuned!

この記事の著者

後藤芳貴(ゴトウヨシタカ)

フリーランス写真家。2018年に写真事務所「ジャムアーツ」設立。
ロモグラフィーのフィルムカメラとの出会いを契機に、アナログの多重露光技法を駆使して映画的、絵画的な作品を制作。作品は音楽ジャケット、書籍の装丁、広告など、様々なメディアで使用され、視覚的なインパクトと独自の世界観で多くの評価を受けている。(アートワーク実績:ロモグラフィー/講談社/集英社/光文社/ゆうちょ銀行/ユニバーサルミュージック/FM802 など順不同)

コメントは受け付けていません。

プライバシーポリシー / 特定商取引法に基づく表記

Copyright © 2024 ジャムアーツ All rights Reserved.

CLOSE