Vol.5 多重露光撮影でよくある失敗とは【Part3】「メリハリがない」を”色”で解決する
<English is following Japanese>
前回の復習:多重露光における明暗の重要性
前回のブログでは、多重露光の失敗の一因である「メリハリがない」写真を改善するために、構図に明暗を取り入れる方法についてお伝えしました。明暗の差を利用することで、メリハリのある多重露光が生まれるという内容でした。今回は、構図の明暗に加えて「色による明暗」について解説していきます。

色による明暗とは?
まず、「色による明暗」とは何かを説明する前に、明るい被写体や暗い被写体についてイメージできるでしょうか。前回は、日光が当たっている明るい部分と、影になっている暗い部分を例に明暗の効果をお話ししました。しかし、それ以外にも「色の明暗」が存在します。色そのものが持つ明るさや暗さが、多重露光に大きな影響を与えるのです。
色の明暗の効果
ここで、サンプル写真をご覧ください。これは、異なる色の布を重ねて撮影した多重露光の例です。サンプル1では、左側に濃い緑色や紫色の暗い色が配置され、中央に白色、右側には明るいオレンジ色と黄色が配置されています。サンプル2では、明るい色や暗い色が点在しています。この2つの写真が重なるとどうなるでしょうか?
サンプル1の左側にある緑色や紫色は、サンプル2の明るいピンク色や黄色、オレンジ色に隠れて見えにくくなります。中央部分では、サンプル1の白色が際立ち、前面に現れています。そして右側では、サンプル1とサンプル2の明るい黄色とオレンジ色が重なり、メリハリが欠けてしまっています。このように、光による明暗だけでなく、色そのものの明暗も多重露光において重要な要素となります。









色の明暗を活かした多重露光の活用
最後に、色の明暗を意識して撮影した多重露光の具体例を見てみましょう。重ねた元の被写体が見えにくいかもしれませんが、よく観察すると、何がどの部分で重なっているかが徐々に理解できるはずです。ここでは、光の明暗がないにもかかわらず、色の明暗をうまく活かすことで、力強いコントラストのある多重露光が実現されています。
このように、光と影による明暗だけでなく、色の明暗を構図に取り入れることで、多重露光の写真に深みやメリハリを持たせた力強い表現が可能になります。もっと多重露光の作例をご覧いただきたい場合はこちらのギャラリーをご覧ください。
次回のブログでは、「撮影結果が明るすぎる」「暗すぎる」という問題を解決する方法についてお話ししますので、どうぞお楽しみに!









Common Mistakes in Multiple Exposure Photography Part 3
Solving the Issue of ‘Lack of Contrast’ with Color
Review from Last Time: The Importance of Light and Shadow in Multiple Exposures
In the last blog post, I shared a solution for one of the common issues in multiple exposures — the lack of contrast. The technique I introduced was to incorporate light and shadow into your composition. By using the contrast between light and dark, you can create a sense of depth and dimensionality in your multiple exposure. This time, I’ll be discussing the concept of contrast created by color rather than light.



What Is Contrast Created by Color?
Before diving into the details of contrast through color, let’s first revisit the idea of bright and dark subjects. In the previous post, I used examples of objects lit by direct sunlight (bright) and those in shadow (dark) to explain how light affects contrast. However, there is another form of contrast — one created by the brightness or darkness of colors themselves. Colors, just like light, have varying degrees of brightness and darkness, which can dramatically affect the outcome of a multiple exposure photo.
How Color Contrast Works: Sample Photos
Now, take a look at the sample photos above. These images were created by layering different colored fabrics through multiple exposures. In Sample 1, the left side features darker colors such as green and purple, while the middle section is white, and the right side consists of bright colors like orange and yellow. In Sample 2, various bright and dark colors are scattered throughout. When these two images are layered, what happens?
On the left side of Sample 1, the darker green and purple areas are overshadowed by the bright pink, yellow, and orange from Sample 2, making them less visible. In contrast, the white section in the center of Sample 1 stands out across the entire image. On the right side, both Sample 1 and Sample 2 feature bright yellows and oranges, causing the overlap to lose contrast. This demonstrates how, aside from light and shadow, the brightness and darkness of colors themselves can create or diminish contrast in multiple exposures.









Applying Color Contrast to Multiple Exposures
Lastly, let’s take a look at a specific example of multiple exposure photography where attention has been paid to the brightness and darkness of colors. While the subjects overlaid might be difficult to distinguish at first glance, with close observation, you will gradually understand which parts overlap. In this case, even without the presence of light and shadow, a strong contrast has been achieved by skillfully utilizing the brightness and darkness of colors.
As demonstrated here, incorporating the brightness and darkness of colors into your composition, not just relying on light and shadow, allows for a deeper and more dynamic expression in multiple exposure photography. If you’d like to see more examples of multiple exposures, please check out this gallery.
In the next blog, we’ll discuss how to solve the issue of photos turning out too bright or too dark, so stay tuned









[…] 前回のブログでは、多重露光でよくあるメリハリの失敗について解説しました。今回は、撮影結果が「明るすぎる」または「暗すぎる」といった露出に関する失敗例を取り上げます。こ […]