私の作品はすべてフィルムカメラで撮影されています。一見、デジタル加工が施されたように見えるかもしれませんが、実は「多重露光」や「クロスプロセス現像」といったアナログ技法によるものです。このページでは、その中でも「多重露光」について詳しくご紹介します。
All of my works are created using a film camera. At first glance, they may appear digitally enhanced, but they are actually the result of analog techniques such as “multiple exposure” and “cross-process development.” On this page, I will explain “multiple exposure” in more detail. The English text follows the Japanese.
多重露光とその撮影方法
多重露光とは、フィルムの1コマに複数回撮影(露光)を行う技法です。通常、1枚撮影するたびにフィルムを巻き上げますが、多重露光では、撮影後にフィルムを巻き上げずにそのまま撮影を続け、異なる被写体を重ねていきます。 この技法は多重露光の機能があるカメラで行うことができ、すべてのフィルムカメラで行えるわけではありません。具体的な操作方法はお持ちの説明書をご参照ください。また、「多重露光」と「多重露出」は同じ意味で使用されますが、**二重露光(露出)**は特に2回露光を行ったものを指します。 いわゆる「合成写真」との違いは、合成写真がすでに撮影された2枚以上の写真を、デジタルソフトで重ね合わせて作られる点にあります。一方、多重露光は、撮影時にカメラ内でフィルムに直接複数回露光して重ねる技法です。最終的なビジュアルは似ている場合がありますが、プロセスは全く異なり、アナログならではの偶然性や独特の味わいが魅力です。
一方で多重露光機能のないカメラでも、多重露光を行う方法があります。それは、撮影が終わったフィルムを巻き戻し、カメラから取り出した後、現像せずに再びカメラに装着し、1枚目から再度撮影するという方法です。これにより、最初に撮影した被写体の上に、次に撮影した被写体を重ねることができます。この技法も多重露光の一種で、一般的に「フィルムスワップ」と呼ばれています。 フィルムスワップは、自分自身で行うことも、他の人と一緒に行うことも可能です。例えば、Aさんが1本のフィルムで撮影を終えた後、そのフィルムを巻き戻してカメラから取り出し、それをBさんに渡します。次に、Bさんがそのフィルムをカメラに再装着して、Aさんが撮影したフィルムに重ねて撮影します。たとえば、Aさんが大阪で撮影したフィルムに、Bさんが東京で撮影することで、大阪と東京が重なった写真が出来上がります。この方法を自分ひとりで行う場合は、特に「セルフフィルムスワップ」と呼びます。
多重露光の特徴とは?
多重露光は難しいと思われがちですが、その基本的な特徴は一つだけです。それは、被写体の明るさによって重なり方が決まるという点です。具体的には、明るい部分が前面に、暗い部分が背景になるということです。現像結果に撮影の順番は関係ありません。 例えば、このサンプル写真は逆光で撮影した建物に、花を重ねた多重露光です。逆光で撮影された建物は暗く映り、その部分には花や葉がはっきりと見えています。しかし、空の部分は花や葉よりも明るいため、その明るさによって花や葉が見えづらくなっています。 このように、多重露光の仕上がりは撮影順ではなく、被写体の明るさや暗さによって決まります。この特徴を理解したうえで、明暗のコントラストがある構図を意識すると、よりメリハリのある多重露光を撮影することができます。
レンズをマスキングして撮影する多重露光
ここからは、私が得意とする特殊な多重露光の撮影技法をご紹介します。まず、サンプル写真をご覧ください。この写真は、イメージを上下または左右に分割し、それぞれを2回撮影して重ねた多重露光作品です。この効果を実現するために、撮影時にレンズの一部をマスキングし、上半分、下半分もしくは左半分、右半分のいずれかを遮って撮影しています。この方法により、レンズ全体を使った多重露光とは異なり、それぞれの被写体がクリアに表現され、まるで現実に存在するかのような光景を作り出すことができます。日常では見られない幻想的なシーンが生まれ、視覚的なインパクトを強調します。
では、具体的にどのように撮影を行っているかをご説明します。私がメインで使用しているカメラは、LOMO LC-A+というフィルムカメラです。このカメラには、レンズを部分的にマスキングできるアクセサリー『Splitzer(スプリッツァー)』をオプションで取り付けることができます。 このSplitzerをレンズに装着し、前面のカバーをスライドさせることで、レンズの上半分と下半分、または左半分と右半分を選んで露光を制御できます。例えば、上下に分けて撮影する場合、最初にレンズの下半分をSplitzerで覆い、上半分だけを撮影します。その後、次にレンズの上半分を覆い、下半分を撮影します。これで、上下で異なるイメージを組み合わせた多重露光写真が完成します。他のカメラで行う場合は、レンズを覆うことができる黒い紙などを使用すれば同じような効果が得られます。 なお、上下または左右の撮影順は、最終的な現像結果には影響しません。
セルフフィルムスワップとレンズマスキングによる多重露光
セルフフィルムスワップとレンズのマスキングを組み合わせた多重露光は、さまざまな表現が可能な高度な撮影技法です。例えば、サンプル写真のように、異なる国をそれぞれ半分ずつ撮影することで、アナログ技法でありながら、まるでSF映画のワンシーンのような幻想的な作品を生み出すことができます。
ただし、イメージ通りの結果を得るには計画性が重要です。1回目の撮影時に、何枚目に何を撮影したかをメモしておく必要があります。そして、2回目の撮影時にそのメモを確認しながら、被写体や構図を慎重に選んで撮影します。とはいえ、ファインダーを覗いても完成図が見えるわけではないため、頭の中でイメージを組み立てながら進める必要があり、失敗は避けられないこともあります。
しかし、この多重露光の魅力は、アナログならではの偶然性にあります。思いがけない『ハッピーハプニング』として、驚くような結果が生まれることも稀にあります。そのため、時にはランダムに撮影を試みる実験的なアプローチも非常に面白いかもしれません。
サンプル写真の最後はセルフフィルムスワップとレンズのマスキングを組み合わせた多重露光のネガをスキャンしたコンタクトシートです。
空間と時間を越える多重露光
私の多重露光の特徴は、時間と空間を超えた表現にあります。それは時には国を越え、年月を跨いで展開されます。完成した多重露光作品は、幻想的でありながら、時に狂気的なイメージを生み出します。 サンプル写真は、レンズをマスキングして撮影したセルフフィルムスワップによる多重露光作品です。上半分を香港、下半分を日本で撮影し、国を越えたイメージを一枚のフィルムに収めました。フィルムを巻き戻して再撮影することで、過去と未来が同じフレーム内に共存し、どこか世紀末的な雰囲気を感じさせる不思議な写真に仕上がっています。 このように、多重露光は単に異なる被写体を重ね合わせる実験的な技法にとどまりません。撮影者のコンセプトや意図を明確に表現できる方法であり、アートとしての重要な表現手段の一つです。
Multiple exposure and the photographic methods
Multiple exposure is a technique in which several images are captured (exposed) onto a single frame of film. Normally, after taking one shot, the film is wound forward, but in multiple exposure photography, the film is left in place after each shot, and additional images are superimposed on the same frame. This technique can be achieved with cameras that have a multiple exposure function, and not all film cameras support it. Please refer to your camera’s manual for specific instructions. Additionally, the terms “multiple exposure” and “multiple shot” are used interchangeably, but double exposure specifically refers to images exposed twice. The difference from so-called “composite photography” is that in composite images, two or more photos are combined digitally after they have already been taken. On the other hand, multiple exposure involves exposing film multiple times within the camera itself during shooting. Although the final visuals might look similar, the processes are completely different, and the charm of multiple exposure lies in the analog unpredictability and unique texture it produces.
Even with cameras that do not have a multiple exposure function, there is a way to achieve multiple exposures. After finishing a roll of film, you can rewind it, remove it from the camera without developing it, and then reload it to take additional shots from the first frame again. This allows you to overlay new subjects on top of the first ones. This method is also a type of multiple exposure and is commonly referred to as a film swap. Film swaps can be done individually or with others. For example, after Person A finishes shooting a roll of film, they can rewind it, remove it from the camera, and give it to Person B. Person B then reloads the same film and shoots over the images Person A took. For instance, if Person A shoots the film in Osaka and Person B shoots in Tokyo, the final image will feature an overlay of both cities. When performing this method alone, it is specifically called a self-film swap.
What are the characteristics of multiple exposures?
Multiple exposure is often considered difficult, but its basic characteristic is actually very simple. The outcome is determined by the brightness of the subjects being overlaid. Specifically, brighter areas appear in the foreground, while darker areas recede into the background. The order of the shots does not affect the final result. For example, in this sample photo, a building shot against backlighting is overlaid with flowers. The backlit building appears dark, allowing the flowers and leaves to stand out clearly in those areas. However, the sky is brighter than the flowers and leaves, which makes them harder to see in those sections. Thus, the outcome of a multiple exposure shot is determined not by the order of the exposures but by the brightness and darkness of the subjects. By understanding this characteristic and focusing on compositions with strong contrasts between light and dark, you can achieve more striking and defined multiple exposure photographs.
Multiple exposure with masking lens
Now, I’d like to introduce a specialized multiple exposure technique that I excel in. Please take a look at the sample photo. This image is a multiple exposure where the scene was divided vertically or horizontally, and each half was shot twice and superimposed. To achieve this effect, I mask part of the lens during shooting, covering either the top, bottom, left, or right half.
This method differs from full-lens multiple exposure in that each subject is clearly expressed, creating a scene that appears almost real. The result is a surreal image that is visually striking, producing scenes you would never see in everyday life and emphasizing a strong visual impact.
Let me explain how I specifically carry out these shots. The main camera I use is the LOMO LC-A+ film camera. This camera offers an optional accessory called the Splitzer, which can be attached to partially mask the lens. By sliding the cover of the Splitzer, I can control exposure on either the top or bottom half, or the left or right half of the lens. For example, when dividing the image vertically, I first cover the bottom half of the lens and shoot the top half of the frame. Then, I reverse the cover, shoot the bottom half, and create an image that combines different scenes in the upper and lower sections. This can also be achieved with other cameras by using black paper or another material to mask the lens. The order in which you shoot the top and bottom, or left and right, does not affect the final result during development.
Multiple exposure with self film swap and lens masking
Combining the self-film swap technique with lens masking allows for highly expressive multiple exposure results. For example, as shown in the sample photo, shooting in two different countries and combining them creates a surreal image, almost like a scene from a science fiction movie, despite being created with analog techniques.
However, careful planning is necessary to achieve the intended result. You need to note down which frame corresponds to which subject during the first round of shooting and carefully select the subjects and compositions for the second round of shooting. Even so, since you can’t see the final composition in the viewfinder, it requires mentally visualizing the result, and mistakes are inevitable at times.
Nevertheless, the beauty of multiple exposure lies in its analog unpredictability. Occasionally, unexpected “happy accidents” can occur, resulting in surprising and unique outcomes. This makes experimental approaches, such as shooting randomly, especially enjoyable.
The last sample photo is a contact sheet created by scanning negatives that combine self-film swap with lens masking.
Multiple exposures across space and time
The unique aspect of my multiple exposure technique is its ability to transcend time and space, sometimes crossing borders and spanning years. The resulting images are often fantastical and occasionally evoke a sense of madness. The sample photo was created using self-film swap and lens masking. The top half was shot in Hong Kong and the bottom half in Japan, capturing two countries within a single frame. By rewinding the film and reshooting, the past and future coexist in the same frame, creating a mysterious image that evokes a post-apocalyptic atmosphere. In this way, multiple exposure is not merely an experimental technique of overlaying different subjects. It is also a method that allows photographers to clearly express their concepts and intentions, serving as an important tool for artistic expression.