Vol.9 多重露光とクロスプロセス現像の相性とは? | 後藤芳貴 Yoshitaka Goto

BLOG & INFO

ブログ

Vol.9 多重露光とクロスプロセス現像の相性とは?

#double exposure#multiple exposure#クロスプロセス現像#フィルムカメラ#フィルム写真#多重露光#撮影方法

私の作品の多くは、ポジフィルムを使用し、ネガ現像で仕上げる「クロスプロセス現像」(以下、クロス現像)という手法を用いています。詳しいクロス現像の説明はこちらのページをご覧ください。特に多重露光の撮影では、クロス現像を選ぶことがほとんどです。では、なぜ私は多重露光とクロス現像の組み合わせが選ぶのでしょうか?今回はその理由について詳しく解説していきます。

多重露光とクロス現像の相性

以前の投稿「Vol.4 多重露光撮影でよくある失敗とは【Part2】『メリハリがない』を解決する」では、メリハリのない多重露光を改善するために、構図に明るい部分と暗い部分を配置することをお話ししました。実は、クロス現像を使うことでも、この「メリハリのなさ」を解消できるのです。
クロス現像を施すと、明るい色はより明るく、暗い色はより暗くなるという現像結果が得られます。下のサンプル写真をご覧ください。ネガフィルムをネガ現像したものと、ポジフィルムをクロス現像したものを比較してみました。クロス現像による写真は、ネガフィルムの写真に比べると明るい部分がさらに明るく、暗い部分は一層暗くなっているのが分かります。これによって、意図的にコントラストを強め、明暗を際立たせることができるのです。これにより多重露光で撮影するとコントラストをより強めることができて明るい被写体はより前面に、暗い被写体は黒色に近づき、見えなくなることもあります。

実例で見るクロス現像と多重露光

具体的な作例として、夕焼けのエッフェル塔と小さな白い花が咲いている植物を重ねた下の多重露光写真を見てみましょう。まずは左と中央の写真はそれぞれ単独でクロス現像で仕上げたものです。そして右写真はこれらを多重露光で撮影してクロス現像をした結果です。中央の写真を見るとわかりますが、影になっている部分はより黒が締まって見えます。そして白い花の色が際立って明るくなっています。そのため実際に多重露光で撮影をしてみると、それぞれのコントラストが強調されて右写真のようにほぼ白い花だけが前面に現れているような結果を得ることができたのです。

このような手法を活かした他の作例も、以下にご紹介していますので、ぜひご覧ください。

不思議さを増すクロス現像

クロス現像の魅力は、メリハリをつけるだけでなく、写真に不思議な雰囲気を与えてくれる点にもあります。クロス現像では、実際の色とは異なる色が発色されることがあり、現実離れした表現を可能にします。多重露光の魅力は、現実の枠を超えた幻想的な世界を表現できることですが、クロス現像を使えばその魅力をさらに引き立てることができます。

現実と異なる、どこか不思議な世界観を表現するためにも、ぜひクロス現像にチャレンジしてみてはいかがでしょうか?

多重露光で撮影してクロス現像で仕上げた作品はこちらのギャラリーに数多く掲載しておりますので、ぜひ参考にご覧ください。また多重露光かつクロス現像のみの写真集「X-ing」についてのこちらのマイクロサイトも是非ご覧ください。

Many of my works are created using a technique called “cross-process development” (hereafter referred to as cross processing), where I shoot with positive film and develop it as a negative. For more detailed information about cross processing, please visit this page. I particularly use cross processing when photographing with multiple exposures. But why is the combination of multiple exposures and cross processing so effective? In this post, I will explain the reasons in detail.

The Compatibility of Multiple Exposure and Cross Processing

In a previous post, “Vol. 4 Common Mistakes in Multiple Exposure Photography [Part 2] Solving ‘Lack of Contrast’,” I talked about improving flat multiple exposures by including both bright and dark areas in the composition. In fact, using cross processing can also help solve the issue of “lack of contrast.”
When cross processing is applied, the result is that bright colors become brighter, and dark colors become darker. Please take a look at the sample photos below. I compared a negative film developed as a negative with a positive film processed through cross processing. You can see that in the cross processing image, the bright areas are much brighter, and the dark areas are significantly darker than in the negative-developed photo. This allows for intentionally enhancing the contrast and highlighting the light and dark areas. As a result, in multiple exposure photography, bright subjects will stand out more, while dark subjects may become nearly black and even disappear.

Cross Processing and Multiple Exposure in Practice

As a concrete example, let’s take a look at the multiple exposure photo below, which layers a sunset view of the Eiffel Tower with small white flowers. The left and center photos are each cross processing individually. The right photo is the result of a multiple exposure using these two, also finished with cross processing. As you can see in the center photo, the shadowed areas appear darker, and the white flowers stand out even brighter. Therefore, when I shot the multiple exposure, I achieved a result where only the bright white flowers prominently appear in the right image.

I have more examples utilizing this technique below, so feel free to take a look.

The Magic of Cross Processing

The appeal of cross processing lies not only in enhancing contrast but also in adding a mysterious atmosphere to the photos. Cross processing often results in colors that differ from reality, allowing for surreal expressions. The charm of multiple exposure photography is its ability to depict a fantastical world that transcends reality, and cross processing can further enhance that allure.

If you’re looking to create a dreamlike world that feels different from reality, why not give cross processing a try? Many of my works, shot using multiple exposure and finished with cross processing, are featured in this gallery, so feel free to check them out for reference. Also, be sure to visit this microsite for more information on my photo book “X-ing,” which exclusively features cross processing multiple exposure works.

この記事の著者

後藤芳貴(ゴトウヨシタカ)

フリーランス写真家。2018年に写真事務所「ジャムアーツ」設立。
ロモグラフィーのフィルムカメラとの出会いを契機に、アナログの多重露光技法を駆使して映画的、絵画的な作品を制作。作品は音楽ジャケット、書籍の装丁、広告など、様々なメディアで使用され、視覚的なインパクトと独自の世界観で多くの評価を受けている。(アートワーク実績:ロモグラフィー/講談社/集英社/光文社/ゆうちょ銀行/ユニバーサルミュージック/FM802 など順不同)

コメントは受け付けていません。

プライバシーポリシー / 特定商取引法に基づく表記

Copyright © 2024 ジャムアーツ All rights Reserved.

CLOSE