私の作品はすべてフィルムカメラで撮影されています。一見、デジタル加工が施されたように見えるかもしれませんが、実は「多重露光」や「クロスプロセス現像」といったアナログ技法によるものです。このページでは、その中でも「クロスプロセス現像」について詳しくご紹介します。
All of my works are created using a film camera. At first glance, they may appear digitally enhanced, but they are actually the result of analog techniques such as “multiple exposure” and “cross-process development.” On this page, I will explain “cross-process development” in more detail. The English text follows the Japanese.
クロスプロセス現像
クロスプロセス現像とは、一般的にポジフィルムをネガフィルム用の現像液で処理する技法のことです。この方法で処理されたフィルムの現像結果は、コントラストが強調され、実際の色とは異なるユニークな発色が生まれます。
通常ポジフィルムは「E-6」という専用の現像液で処理されます。しかし、クロスプロセス現像では、ネガフィルム用の「C-41」現像液を使ってポジフィルムを現像します。これにより、現像方法が“クロス”されることから、この技法は「クロスプロセス」と呼ばれます。 ポジフィルムは現在では商業写真では使用されなくつつありますが、スライドや高品質な印刷用途でも使用されるため、元々鮮やかな発色とはっきりしたコントラストが特徴です。このフィルムをクロスプロセス現像すると、さらに色が鮮やかになり、コントラストも際立つ独特のビジュアルが生まれます。
またフィルムのメーカーや種類、撮影時の天候、時間によっても結果は大きく変わってきます。あくまでも予測できない化学反応の結果のために必ずしも期待通りに発色されるとは限りません。そんなリスクのある現像方法ですが、それもアナログの楽しさでもあります。 またクロスプロセス現像はこの後説明をする「多重露光」との相性がとても良いと個人的に感じています。それはクロスプロセス現像で得られた現実離れした発色が多重露光の不思議な世界をより強調してくれるからです。 ポジフィルムは現在では需要が大幅に減ったため高額になりつつありまた種類も減っています。そのため気軽に使用するできるフィルムではなくなりましたが、私にとってアナログらしさを楽しむ上では今でも無くてはならないフィルムです。
Cross-Process Development
Cross-process development refers to a technique where positive (slide) film is developed using chemicals intended for negative film. This process results in exaggerated contrast and unique color shifts that differ from the film’s original colors.
Normally, positive film is developed using a specific chemical process called “E-6.” However, in cross-process development, the film is treated using “C-41” chemicals, which are meant for developing negative film. The term “cross-process” comes from the idea of “crossing” the typical development methods. While positive film is less commonly used in commercial photography today, it is still favored for slides and high-quality printing, known for its vivid colors and sharp contrast. When developed using the cross-process technique, these qualities become even more pronounced, resulting in a vibrant, high-contrast visual effect.
The outcome of cross-processing can vary greatly depending on the brand and type of film, as well as shooting conditions like weather and time of day. Since the results are based on unpredictable chemical reactions, the final colors may not always turn out as expected. This element of unpredictability, however, is part of the charm and excitement of analog photography. In my experience, cross-process development pairs exceptionally well with “multiple exposure,” which I will explain next. The surreal colors achieved through cross-processing enhance the dreamlike, otherworldly feel of multiple exposure photography. Although the demand for positive film has significantly declined, making it more expensive and limited in variety, it remains an essential medium for me. Despite these challenges, it continues to be irreplaceable in my pursuit of the analog aesthetic.