Vol.7 多重露光撮影でよくある失敗とは【Part5】意図した構図(重なり)にならない | 後藤芳貴 Yoshitaka Goto

BLOG & INFO

ブログ

Vol.7 多重露光撮影でよくある失敗とは【Part5】意図した構図(重なり)にならない

#double exposure#multiple exposure#フィルムカメラ#フィルム写真#多重露光#撮影方法

<English is following Japanese>

意図した構図(重なり具合)が得られません。。。

前回のブログでは、撮影結果が明るすぎる・暗すぎるという問題をISO感度の調整によって解決する方法を紹介しました。今回は、多重露光において「意図した構図(重なり具合)と違う」という失敗を解決する方法について詳しく解説していきます。
多重露光では、思い描いた構図通りに撮影することが難しく、苦戦した経験をお持ちの方も多いのではないでしょうか?そんな構図の悩みを解消していきましょう。

失敗が当たり前?多重露光の構図が難しい理由

まず、多重露光において意図した構図(重なり具合)が得られないことは、ある意味では当然の結果です。なぜならフィルムカメラでは、1回目に撮影した構図を2回目の撮影時にファインダーで確認できないため、狙った通りの重ね方が難しいからです。それでも、「できるだけ意図した構図に近づけたい」と思う方が多いでしょう。そんなときに役立つのが、オートフォーカスフレーム(以下AFフレーム)を活かした撮影法です。

花が顔に重なってしまって顔が見えなくなった

AFフレームを使って構図を意識的にコントロール

AFフレームとは、カメラのファインダーに表示される枠で、オートフォーカスのピントを合わせるターゲットのことです。これはカメラによってその位置や数は異なりますが、構図を意識した多重露光撮影においては、このフレームが大いに役立ちます。

ではどのように活用するかを実際の多重露光の作例を使って説明してみます。この作例は1回目の撮影では逆光で大きなサーフボードと人物を捉え、2回目の撮影では逆光で撮影したサーフボードの部分に順光で人物を小さめに重ねています。まずは1回目の撮影で、順光の人物をどこに配置するかを決め、AFフレームのターゲット位置を利用してその場所を特定します。この場合は2回目で撮影する順光の人物の頭部を左から2番目のターゲットに合わせるようにします。そして2回目の撮影では、1回目に決めた左から2番目のターゲットの位置に人物の頭部を配置すれば、狙った構図に近づけることができます。

AFフレームがないカメラでの構図決めのコツ

AFフレームがないカメラでは少し難しくなりますが、以下のような方法を試すことができます。ファインダー内に対角線や中央の垂直線・水平線をイメージし、それに合わせて被写体の位置を決める方法です。1回目の撮影でその位置を意識しておけば、2回目の撮影時にもどのラインに被写体があったかを思い出しながら撮影することが可能です。この方法は最初は難しいかもしれませんが、慣れてくるとかなり意図に近い構図で撮影できるようになります。

頭の中でラインをイメージする

まとめ:多重露光の失敗を少なくするための工夫

フィルムカメラでの多重露光は、構図の完成を頭の中でイメージしながら撮影するため、思い通りの結果を得ることが難しいものです。しかし、今回ご紹介したAFフレームの活用やファインダー内のラインを意識した方法を試してみることで、少しずつ理想の構図に近づけることができるはずです。
ぜひ、次回の撮影でこの方法を実践してみてください。参考になれば嬉しいです!

Common Failures in Multiple Exposure Photography [Part 5]: The Intended Composition (Overlap) is Not Achieved

In the previous blog, we introduced how to resolve the issue of overexposed or underexposed results by adjusting ISO sensitivity. This time, we will delve into how to solve the common problem in multiple exposure photography where the “intended composition (overlap) doesn’t match your expectations.
“In multiple exposure photography, it can be difficult to capture the composition as imagined, and many of you may have struggled with this. Let’s work on solving these composition issues together.

Is failure inevitable? Why composition in multiple exposure is challenging

First of all, it’s somewhat inevitable that you won’t get the intended composition (overlap) in multiple exposure photography. This is because, with a film camera, you cannot check the composition of the first shot when taking the second, making it difficult to achieve the desired overlap.
However, many of you may still want to “get as close to the intended composition as possible.” In such cases, the autofocus frame (AF frame) technique can be very useful.

The flower overlapped with the face, making the face invisible

Using the AF frame to consciously control the composition

The AF frame is the box displayed in the camera’s viewfinder, which serves as the target for the autofocus. The position and number of these frames vary depending on the camera, but they play a key role in composing multiple exposure shots.

Let’s use the example below to explain how to use it effectively. In this case, the first shot captures a large surfboard and a person in backlight, and the second shot overlays a smaller image of the person in direct light onto the backlit surfboard area.
First, in the initial shot, decide where you want to place the person captured in direct light, and use the AF frame’s target position to identify that spot. In this case, the person’s head in the second shot should be aligned with the second AF target from the left. Then, in the second shot, position the person’s head at the same spot—the second target from the left—to achieve a closer approximation of the intended composition.

Tips for composition with cameras without an AF frame

If your camera doesn’t have an AF frame, things get a little more challenging, but you can try the following method: imagine diagonal, vertical, or horizontal lines within the viewfinder, and use these to position your subject. If you keep these positions in mind during the first shot, you can recall which line the subject was on when taking the second shot.
Although this may seem difficult at first, with practice, you’ll gradually be able to capture compositions closer to your intentions.

Conclusion: Strategies for minimizing multiple exposure failures

Shooting multiple exposures with a film camera requires visualizing the completed composition in your mind, which makes it challenging to achieve the desired results. However, by using the AF frame technique or being mindful of the lines within the viewfinder as introduced in this post, you should be able to gradually get closer to your ideal composition.
Please give these methods a try in your next shoot. I hope you find them helpful!

この記事の著者

後藤芳貴(ゴトウヨシタカ)

フリーランス写真家。2018年に写真事務所「ジャムアーツ」設立。
ロモグラフィーのフィルムカメラとの出会いを契機に、アナログの多重露光技法を駆使して映画的、絵画的な作品を制作。作品は音楽ジャケット、書籍の装丁、広告など、様々なメディアで使用され、視覚的なインパクトと独自の世界観で多くの評価を受けている。(アートワーク実績:ロモグラフィー/講談社/集英社/光文社/ゆうちょ銀行/ユニバーサルミュージック/FM802 など順不同)

コメントは受け付けていません。

プライバシーポリシー / 特定商取引法に基づく表記

Copyright © 2024 ジャムアーツ All rights Reserved.

CLOSE