Vol.29 トリミングではない?!そんな多重露光の撮影方法<後編> | 後藤芳貴 Yoshitaka Goto

BLOG & INFO

ブログ

Vol.29 トリミングではない?!そんな多重露光の撮影方法<後編>

#double exposure#film swap#multiple exposure#フィルムカメラ#フィルムスワップ#フィルム写真#多重露光#撮影方法

<English follows Japanese>

Magritte on Filmシリーズの進化系
前回の投稿では、多重露光シリーズ「Magritte on Film」の“トリミングをしない撮影方法”を解説しました。
今回はそのシリーズをさらに進化させた作品について撮影方法を紹介します。かなり手の込んだプロセスで、我ながら「これぞアナログの極み」と思うほどの撮影です!


コーヒーカップに白鳥が佇む一枚

早速こちらの進化系多重露光のコーヒーカップに白鳥が佇む作品を解説していきます。
撮影方法はセルフフィルムスワップ(詳細はこちらのブログを参照)で、その手順は前回のブログと同じく、まず白鳥を撮影します。この時点で、すでに「コーヒーカップの中を白鳥が泳ぐ」という多重露光のイメージを決めておきます。
この作品を完成させるには、実は少しだけ“仕掛け”の準備が必要でした。完成写真を見ると分かる通り、白鳥はコーヒーカップ内のコーヒーの部分だけに重なっています。
カップの外側やソーサーには何も重なっていません。これは意図的に“重ならないように撮影”しているのです。


レンズマスクを自作して撮影

では、どうやってそれを撮影したのか?
実は、コーヒーの部分だけに白鳥を撮影できるよう、レンズに装着するマスキングツールを自作しました。このマスクを使って白鳥を撮影すると、楕円形の部分だけに白鳥が写り、黒いマットの部分はそのまま黒く撮影されます。

こうして白鳥を1本分のフィルムにすべて撮影し終えたら、フィルムを巻き戻して一旦カメラから取り出します。そして自宅に戻り、商品撮影用のボックスを用意してコーヒーカップの撮影、いわば“第2回目の撮影”を行います。

このとき大切なのが、白鳥の位置合わせ。
実は1回目の白鳥撮影の時点で、マスクの穴の位置がレンズの中央に来るように撮影していました。2回目の撮影でも、コーヒーの部分がレンズの中央にくるようにセットし、位置を合わせます。

ただし、カメラの角度や距離によって楕円の形が微妙に変わってしまうことがあるため、そこは勘と運に頼るしかありません。下の写真のように、楕円形がずれたり形が合わなかったりすると失敗になります。


アナログの魅力と達成感

このように、自作の小道具と勘、そして少しの運を味方にして撮影したのがこの作品です。撮影前のイメージづくりから、撮影方法の計画、足りない道具を自作して完成させる。
そんな手間を惜しまず取り組むことで、満足のいく結果を得られたときの喜びはひとしおです。
これこそが、アナログ写真の醍醐味なのかもしれません。

ちなみに、もうひとつ苦労したのが“白鳥の撮影”そのものでした。
ロケ地は北海道の屈斜路湖。撮影したのは2月、氷点下5℃の中です。寒さで集中力が途切れそうになるほど過酷な状況でしたが、幸運にも天気に恵まれ、白鳥たちが撮影を予定していた通りの場所に現れてくれました。自然と対話しながら撮るこの時間も、また多重露光の魅力のひとつです。

さてこの「Magritte on Film」シリーズはZINEとして現在好評販売中です!是非多重露光の不思議さと面白さを感じてください。

  • 「Magritte on Film」— シュルレアリスムにインスパイアされた多重露光作品集(ZINE) ベルギーの画家ルネ・マグリットのシュルレアリスム作品に影響を受け、フィルムカメラで多重露光による新たな世界を表現したシリーズです。 シュルレアリスム運動は、不条理で非論理的な風景や、日常と非現実を融合させた場面を描くことが特徴です。これは私が追求する多重露光の概念と深く共鳴しています。 最初はマグリットの作品に登場する山高帽やワインボトル、青空に浮かぶ雲といった象徴的なモチーフを使って作品…

    ZINE “Magritte on Film”


Vo.28 Not Trimming?! The Shooting Method of Multiple Exposure <Part 2>

Evolving the “Magritte on Film” Series
In my previous post, I explained how I created the “Magritte on Film” series using a “no-cropping” multiple exposure technique.
This time, I’d like to share how I took that series a step further.
The process was quite elaborate — the kind of analog craftsmanship that made me think, “This is truly the essence of film photography.”


A Swan Floating in a Coffee Cup

Let’s start with this image — a swan gracefully resting inside a cup of coffee.
The shooting method I used was self film swap (see my earlier post for details).Just like before, I began by photographing the swans.
At that stage, I had already visualized the final composition: swans swimming inside a cup of coffee.To complete this image, a small but clever trick was required.
As you can see, the swans appear only in the coffee portion of the cup. They don’t overlap onto the outer part of the cup or the saucer — and that was entirely intentional.I planned the shoot so that only specific areas would overlap.


A Handmade Mask for the Lens

So how did I achieve this?
I made a custom masking tool that attaches to the lens, allowing me to photograph only within the coffee area.
When I shot the swans through this mask, only the oval section of the frame was exposed, while the black matte area remained dark on the film.

Once I had finished photographing all the swans on one roll of film, I rewound it and removed it from the camera.
Then, back at home, I set up a light box for product photography and began the second round of shooting — photographing the coffee cup itself.

At this stage, precise alignment was crucial.
During the first shoot, I had already positioned the hole in the mask at the center of the lens.
For the second shoot, I aligned the coffee area in the same central position to match the swans’ placement.

However, even a slight change in camera angle or distance could alter the oval shape — so in the end, intuition and luck played their part.
If the shapes didn’t align, or the oval shifted out of place, the shot would be ruined.


The Joy of Analog Craftsmanship


This photograph was created through a combination of handmade tools, intuition, and chance.
From visualizing the image to planning the technique — and even building the tools I needed — every step required patience and imagination.
When all that effort results in the perfect image, the joy is indescribable.
Perhaps that’s the true beauty of analog photography.

One more challenge was the swan photography itself. The location was Lake Kussharo in Hokkaido, and the shoot took place in February — in temperatures around -5°C.
It was so cold that it tested my focus and endurance, yet I was lucky to have clear weather and the swans appeared right where I hoped they would.
Spending time in nature, waiting for the perfect moment — that, too, is part of the magic of multiple exposure photography.

プライバシーポリシー / 特定商取引法に基づく表記

Copyright © 2024 ジャムアーツ All rights Reserved.

CLOSE