Vol.17 多重露光の撮影アイデア④
#double exposure #film swap #multiple exposure #フィルムカメラ #フィルムスワップ #フィルム写真 #多重露光 #撮影方法
<English is following Japanese>
これまでにご紹介してきた多重露光の撮影アイデア、いかがでしたでしょうか?
すぐに挑戦できるものから、少し準備が必要な方法までさまざまでしたが、どれもユニークな写真表現につながるアイデアばかりです。ぜひ、ご自身の撮影に取り入れてみてください。
さて、今回ご紹介するのは以下の3つのアイデアです:
- カメラをスライドさせる
- ファブリックの柄を使う
- 昼と夜を重ねる
アイデア10:カメラを横にスライドさせる
同じ被写体を少しずつ横にスライドさせながら、2〜3回重ねて撮影してみてください。まるで被写体が動いているかのような不思議な写真が撮れます。例えば、動物を撮れば歩いているように、木々を撮れば風に揺れているように見えるなど、静止している被写体にも生命感が宿ります。建築物などの大きな被写体であれば、よりダイナミックで印象的な作品に仕上がります。以前のこちらのブログでは、カメラを大きく傾けて撮影する方法をご紹介しましたが、今回はわずかに横へスライドさせる手法。似ているようで、まったく違った表現が可能です。










なお、3回重ねて撮影する場合は露出オーバーになりやすいため、ISO感度を下げるなどして適正露出に気をつけてください。
詳しい設定や注意点については、以前のこちらのブログもぜひ参考にどうぞ。
アイデア11:ファブリックの柄を使う
お気に入りの布やTシャツなど、ファブリックの柄を多重露光の素材として使うアイデアです。
とても簡単で失敗も少なく、自分のセンスを活かしながら楽しめる撮影方法です。柄はなんでも構いませんが、ここで重要なのが多重露光の特徴です。多重露光では明るい部分が前に、暗い部分が後ろに隠れるという性質を活かしましょう。手前に見せたい柄は白や明るめの色を、背景は黒や暗めの色のファブリックを選ぶのがコツです。
また、Tシャツのデザインは元から強いメッセージ性を持っているものが多いため、多重露光で組み合わせることで、メッセージを含んだアート作品に仕上がることも。気軽に、でも深みのある一枚を狙えます。












アイデア12:昼と夜を重ねる
多重露光の醍醐味とも言える、「時間を超えた一枚」を作るアイデアです。昼間の風景と、夜のネオンやライトアップを一枚のフィルムに重ねて、不思議な世界観を演出してみましょう。ここでもカギになるのが、明るい部分が前に、暗い部分が後ろに隠れるという多重露光の特徴です。
昼間の逆光になっている部分に夜の光を重ねると、幻想的な「昼と夜が混在する風景」を作り出すことができます。ただし、多重露光の機能を使うと、昼に1回目を撮影し、夜まで2回目を撮るのを待たなければならず、効率が悪いのが難点…。そこで活躍するのが、以前のこちらのブログでご紹介した「セルフフィルムスワップ」という撮影方法です。
簡単に流れを説明すると:
- 昼間にフィルムの1枚目から最後まで撮り切る
- フィルムを巻き戻して取り出す
- 夜にもう一度そのフィルムを装填して、再び1枚目から撮影する
この方法であれば、1枚ごとに昼夜を撮る手間がなく、スムーズに昼と夜の重なりを作ることができます。もし可能であれば、昼の撮影時に「何枚目に何を撮ったか」メモを残しておくと、夜の撮影で構図を合わせる際に便利です。












いかがでしたか?
これまで4回にわたって全12個の多重露光アイデアをご紹介してきました。
初心者の方から上級者の方まで、どこかでヒントになっていたらとても嬉しいです。
このシリーズはひとまず今回で一区切りですが、また新しいアイデアを思いついたときにご紹介していきますので、お楽しみに!
Vol.17 Multiple Exposure Photography Ideas (4)
How have you found the nine ideas I’ve shared so far? Some are easy to try right away, while others may require a bit of preparation. Regardless, each technique offers unique and intriguing results, so I encourage you to give them a shot. In this post, I’ll introduce three more creative ideas: “Sliding the Camera,” “Using Fabric Patterns,” and “Combining Day and Night.”
Idea 10: Slide the Camera Horizontally
Try photographing the same subject two or three times, slightly sliding the camera horizontally between each shot. This technique can make the subject appear as if it’s moving. For instance, animals may look like they’re walking, trees might seem to sway in the wind, and large structures like buildings can produce striking effects.
Previously, I discussed tilting the camera significantly in three directions. This time, by sliding the camera slightly, you can achieve a distinctly different impression.












When layering three exposures, be mindful of overexposure. Adjust the ISO settings accordingly to prevent overly bright images. For more details, please refer to my earlier blog post.
Idea 11: Use Fabric Patterns
Incorporate fabric patterns as elements in your multiple exposures. This approach is simple, minimizes errors, and allows you to prepare your favorite patterns in advance. Any pattern can work, but remember: in multiple exposures, brighter areas appear in the foreground, while darker areas recede. Therefore, choose fabrics with light-colored patterns (like white) on dark backgrounds (like black) to make the designs stand out.
T-shirt designs can also serve as excellent materials. Since many T-shirts feature strong messages, incorporating them can add an extra layer of meaning to your multiple exposures.












Idea 12: Combine Day and Night
Leverage the characteristics of multiple exposures to merge daytime and nighttime scenes. As mentioned earlier, in multiple exposures, brighter areas come to the front, and darker areas recede. By overlaying nighttime neon lights or illuminated buildings onto the backlit portions of daytime scenes, you can create surreal images where day and night coexist in a single frame.
However, using the multiple exposure function for this idea requires waiting from daytime to nighttime between shots, which can be inefficient. To address this, consider the “self-film swap” method I previously introduced. Here’s a brief overview
- Shoot an entire roll of film during the day.
- Rewind the film without developing it.
- Reload the same film into your camera at night and shoot over it from the beginning.
This technique allows you to efficiently overlay day and night scenes without waiting between exposures. If possible, keep notes of what you shot on each frame during the first session to help plan your compositions during the second.












How did you find these ideas? I’ve now shared a total of 12 multiple exposure techniques, suitable for both beginners and advanced photographers. This concludes my current series, but I look forward to bringing you more creative ideas in the future. Stay tuned!