Vol.19 多重露光アイデア:絵画から着想を得る
#double exposure #film swap #Magritte #multiple exposure #surrealist #シュルレアリスム #フィルムカメラ #フィルム写真 #マグリット #多重露光 #撮影方法
<English is following Japanese>
多重露光の大きな魅力のひとつに、「偶然の産物」があります。
私はこれを「ハッピーアクシデント」と呼び、予想もしなかったイメージとの出会いをいつも楽しんでいます。
とはいえ、ただ偶然に任せるだけではありません。
私が惹かれるのは、あらかじめ思い描いた多重露光の世界を、どこまで思い通りに表現できるかという挑戦でもあります。
では、その「イメージ」はどこから生まれてくるのでしょうか?
私の場合、主に2つのインスピレーション源があります。
ひとつは前回こちらのブログで紹介した「映画のワンシーン」、そしてもうひとつは「絵画」です。
今回のブログでは、絵画から生まれる多重露光アイデアについてご紹介します。
ルネ・マグリットからのインスピレーション
私が敬愛する画家のひとりに、ベルギー出身のシュルレアリスト、ルネ・マグリットがいます。
きっと皆さんも彼の名前を聞いたり、どこかで作品をご覧になったことがあるのではないでしょうか。
マグリットの作品は、私にとって多重露光のヒントが溢れています。
それはシュルレアリスムという表現自体が、多重露光の「現実と非現実が重なり合う世界観」と非常に親和性があるからだと思います。今回は、そんなマグリット作品に着想を得た私の多重露光作品をいくつかご紹介します。
マグリットからインスピレーションを得るとき、2通りの方法があります。
1つは、作品のビジュアルをそのままヒントにして撮影する方法。もう1つは、原作の要素に自分なりのアイデアを加えてアレンジする方法です。まずは「見た目をそのままヒントにした」多重露光作品をご覧ください。










原作の出典元:「ARTCHIVE」
完全に同じにはできませんが、できる限り原作の世界観に近づけようとした努力が伝わるかと思います。
次に、「原作を元にアイデアを加えた」作品です。これは特に、技術的に原作をそのまま表現するのが難しいときによく使う手法です。原作と比べながら、どのようにイメージをアレンジしたのか想像してみてください。












コロナ禍が産んだ多重露光
そして、これまでの試行錯誤を経て辿り着いた完成形が、下の多重露光作品です。
モチーフはマグリットの名作《大家族》。鳥と青空が印象的なこの作品は、私にとって特別な存在でした。
「いつか多重露光で完全に表現したい」と思い続け、ついに形になったのです。




原作の出典元:「ARTCHIVE」
この作品が生まれたのは2020年、コロナ禍で緊急事態宣言が発出され、自由に撮影に出かけられなくなった時期でした。
外出が制限されるなかでも「作品づくりを続けたい」と考えた私は、本物の鳥の撮影が難しい代わりに鳥の木彫を準備。
撮影ボックスで鳥を撮影し、そのフィルムを「セルフフィルムスワップ(自分自身での多重露光)」で青空と重ねたのです。
これなら室内と近所の広場だけで完結する撮影が可能でした。
この方法が思いのほかうまくいき、空と重ねる被写体をグラスやボトルなどにも広げ、多重露光の表現の幅が一気に広がったのです。












こうしてマグリット作品から着想を得たシリーズをまとめたZINE『Magritt on Film』を制作。個展や展示会でもご好評をいただき、現在はオンラインショップからもご購入いただけます。
「多重露光のアイデアが浮かばない」というご相談をよくいただきますが、まずは好きな絵画や写真など“ヒントとなるもの”を見つけることをおすすめします。そこからイメージが広がり、自分だけの表現が生まれるかもしれません。
ぜひ皆さんも試してみてください。
How I Find Inspiration for Multiple Exposure: Paintings
One of the greatest joys of multiple exposure photography lies in the beauty of “happy accidents.”
I often use this phrase to describe the unexpected encounters that emerge from layering images—outcomes I could never have fully anticipated, but always deeply enjoy.
That said, I don’t rely solely on chance.I’m equally fascinated by how closely I can express a pre-imagined world through multiple exposure, shaping images as intentionally as possible.
So where do these “imagined worlds” come from?For me, they are sparked by two main sources of inspiration: scenes from films and paintings.
Today, I’d like to talk about how paintings inspire my ideas for multiple exposure.
Inspired by René Magritte
One of my favorite painters is René Magritte, the Belgian surrealist active in the early 20th century.
Many of you may have heard of his name or seen his iconic works somewhere before.
I find endless hints for multiple exposure in his paintings.
I believe that’s because surrealism itself resonates strongly with the concept of multiple exposure—both merging reality and imagination into a single frame.
Let me introduce a series of my works inspired by Magritte’s art.
When drawing from his paintings, I take two approaches.Sometimes I try to recreate the visual elements quite literally; other times, I add my own ideas and reinterpret them freely.
First, here’s an example where I closely mirrored the original composition—please compare it side-by-side with Magritte’s painting.












Of course, it’s impossible to make an exact replica, but you can probably sense how much effort I made to come close to the spirit of the original work.
Next is an example where I incorporated my own ideas based on Magritte’s piece.This is a method I often use when it’s technically difficult to faithfully recreate the original through multiple exposure.Please enjoy imagining how I modified and evolved the composition from its original form.












After experimenting with these approaches, I finally arrived at what I consider a complete expression of my own.The work was inspired by Magritte’s famous painting The Large Family—a piece featuring a bird motif that I’ve always loved and long wished to express through multiple exposure.




This photograph was born in 2020, during Japan’s state of emergency under the COVID-19 pandemic.
Travel restrictions prevented me from freely moving around and shooting as I had before.
While wondering how I could continue creating even under such limitations, I came up with the idea of layering a bird with a blue sky.
Specifically, photographing a real bird with the ideal shape and size would have been extremely difficult.
Instead, I prepared a wooden bird sculpture and shot it inside a tabletop studio box typically used for product photography.
Then, I used a “self film swap” technique—an approach in multiple exposure photography—to overlap that image with a blue sky I captured in a nearby park.
This method allowed me to complete the shoot using only indoor setups and a local park, making it possible to keep working even during lockdown.The result turned out surprisingly well on my very first attempt.
Encouraged by this success, I expanded the concept—experimenting with overlaying skies onto various objects like glassware and bottles, gradually building a broader range of ideas.
In this way, I have been receiving creative hints from Magritte’s works and channeling them into my own photography.












Eventually, I compiled this series into a photo zine titled Magritte on Film.
It has been well-received at solo exhibitions and art fairs—and of course, it’s also available in my online shop.
I’m often asked how to come up with ideas for multiple exposure photography.
My advice is: start by seeking out something that sparks your inspiration.
Even a small hint can trigger a cascade of ideas, leading to creations that are uniquely yours.
I hope you’ll give it a try.